EVALUAREA PRINCIPALELOR ZONE
EXPORTATOARE DE PIESE TURNATE PE PIATA AMERICANA



1. Structura importului de piese turnate in SUA

Importul de piese turnate a reprezentat 9-10% din totalul utilizat in SUA in perioada 1997-1999, 11-12% in 2000-2001, ajungand la 14% in 2002, cu o perspectiva de a atinge pragul de 15% in 2003 (2,2 mil. tone, respectiv 4 miliarde dolari) (Tab.1+2)

Tabelul 1

Specificul structurii industriei de turntorie din SUA in 2003

Metal

Total necesar in SUA*

(mil.tone)

Import

(mil. tone)

Pondere import, %

Fc

5,52

1,121

20,3

Fgn

4,301

0,350

8,1

Otel (OT+Slab Aliat)

1,101

0,15

13,6

Al-turnare sub presiune

1,367

0,244

17,8

Al-forme metalice si nisip

1,014

0,175

17,2

Bronz

0,337

0,063

18,6

* Total necesar = Productie + import - export

Tabelul 2

Structura importului de piese turnate in SUA in 2003 (tone)

Sectorul de piata

Fc

Fgn

OT

Al-presiune

Al-Metal+Nisip

Bronz

Municipal

220000

-

-

-

-

-

Armaturi si fitinguri

118000

92000

25000

-

-

23000

Motoare ardere interna

232000

10000

1000

12000

3000

-

Masini agricole

54000

13000

-

-

-

-

Constructii/Mine/ Petrol

46000

26000

36000

-

-

-

Pompe/Compresoare

27000

10000

2000

-

-

-

Frigorifice-Aer Conditionat

22000

5000

-

9000

2000

-

Vehicule usoare

241000

139000

-

164000

135000

-

Vehicule medii si grele

22000

22000

8000

-

-

-

Echipament feroviar

-

-

60000

-

-

-

Altele

139000

33000

18000

59000

35000

40000

Total

1121000

350000

150000

244000

175000

63000

 


2. Principalele domenii pentru care se importa piese turnate in SUA (v.Tab.2)


· Armaturi si fitinguri:

· Motoare cu ardere interna:

· Masini agricole:

· Constructii/Mine/Petrol:

· Pompe si Compresoare:

· Frigorifice-Aer Conditionat:

· Automobile si Camioane usoare:

· Echipament feroviar:



3. Zone de interes in exportul de piese turnate


· JAPONIA

* 6-7 mil.t/an piese turnate, in perioada 1995-2000.

* 2% crestere produs intern brut (PIB) (dupa ani de recesiune).

* 225 Yeni = 1 USD; nu se intrevede slabirea yenului.

* 10 milioane vehicule cu motor produse in 2002, 11 mil. in 2003.

* Costul mediu al manoperei: 21 USD/h

* Comparatii intre piese produse in Japonia si SUA (Tab.3)

Tabelul 3

Cost Piese turnate in Japonia si SUA [USD/t]

Component cost

Tipul piesei

 

Fgn, Etrier

Al, Cutie transmisie (turnare sub presiune)

Materiale

630

1300

Manopera

170

(8 ore. om/t)

500

Regie

660

1270

Total Cost in Japonia

1460

3070

Pret estimat la producerea in SUA

1700

3400

· KOREA

* 1,6-1,7 mil.t/an piese turnate in perioada 1995-2000.

* 4,5% crestere PIB in 2002, 6% in 2003.

* 1100 Won = 1 USD (perspective de apreciere); Valoarea critica pentru export: 800 Won = 1 USD.

* 3 mil. vehicule cu motor produse in 2003.

* Costul manoperei: 5,40 USD/h.

* Peste 800 Won/1 USD, apare posibilitatea exportului in SUA a tuturor tipurilor de piese turnate, cu preturi mai mici decat cele normale.

* Exemplu de piesa (5kg) din fonta competitiva pe piata SUA (Tab.4)



Tabelul 4

Piesa de 5 kg din Fc-Korea vs. SUA

Component Cost

USD/t

Materiale

350

Manopera

92 (17 om· h/t)

Regie

172

Total Cost in Korea

614

Pret estimat la producerea in SUA

870

·

CHINA

*10-11mil.t/an piese turnate in perioada 1995-1998, 14 mil. t in 2000, ajungand in prezent pe primul loc in lume la productia totala de piese turnate.

* 7% cresterea PIB in 2002, 8% in 2003.

* Cursul de schimb nu este relevant.

* Productia de vehicule cu motor a crecut de la 1781000 in 1999 la 1925000 in 2000, la 2025000 in 2001 si posibil la 2200000 in 2003.

* China are 13 mari intreprinderi producatoare de echipament feroviar, pentru intern si export.

* Exporta peste 1,5 mil. tone piese turnate in diverse stari de prelucrare.

* Costul manoperei: sub 1,0 USD/h

* Statul subventioneaza multe activitati.

* Preturile pieselor exportate de China sunt adaptate pietei tarilor de destinatie.

· INDIA

* 3,0-3,4 mil.t/an piese turnate in perioada 1995-2000.

* PIB in India va reveni la 6% in 2003.

* Rata de schimb: 48 RS/$ in 2003.

* 860000 vehicule cu motor in 1999 si 2000, 1,0 mil. in 2003.

* Exporta de multi ani piese municipale in SUA, din Fc, la preturi mai mici decat cele din India.

* Exporta de asemenea piese de motor in Europa la preturi scazute.

· TAIWAN si TAILANDA

* Active in exportul armaturilor, fitingurilor din Fc, Fgn si Fm.

* Taiwan produce circa 1,0 mil.t piese turnate din aliaje feroase si 250000t Al, in principal exportate in SUA (cu preturi posibil sub cele normale).

* Thailanda exporta in principal fitinguri din Fm.

· MEXICO

* Poductie de piese turnate in continua crestere: 0,7-0,8 mil.t/an in 1995-1996, 1,4-1,5 mil.t/an in 1998-1999, 1,7 mil.t/an in 2000.

* PIB=3,5%, posibil sa creasca la 5%.

* Rata de schimb: 10 Pesos/$ in 2002, 9,1 in 2003.

* Vehicule cu motor: 1,9 mil. in 2000, 2 mil. in 2003.

* Cost manopera: 2 USD/h

* Exporta piese din Fc pentru motoare ca si alte piese in SUA, sub pretul normal.

· BRAZILIA

* Productie de piese turnate relativ stabila in perioada 1995-1999 (1,6 mil. t/an), cu o crestere la 1,8 mil.t in 2000.

* 2,9 Reali/$, in ciuda exodului de capital.

* 2,0 mil. vehicule cu motor in 2003.

* Costul manoperei: 3,5 USD/h.

* Bloc motor si chiulase exportate in SUA, sub pretul normal (Tab.5)

* Mare competitor pentru piata americana, dar trebuie sa dovedeasca realitatea acestor preturi mici.

Tabelul 5

Bloc motor Fc, 6 cilindrii, Brazilia

Componenta Cost

USD/t

Materiale

200

Mnopera

140

Regie

400

Total Cost in Brazilia

740



· EUROPA DE VEST

* 1,8% crestere a economiei in 2001, 2,0% in 2002.

* 2 ani de scadere a productiei de automobile, dar o crestere in 2003.

* Nivelul vanzarilor de automobile din 2000 va mai fi atins abia in 2005.

* Euro va scadea fata de Dolar.

* Turnatoriile europene sunt foarte competitive pe piata SUA la o paritate 0,9 EURO/$; la valori egale, pierd o serie de avantaje; La un EURO puternic, isi pierd competitivitatea .

4. Exportul de piese turnate in SUA

Slabirea dolarului american a condus la cresterea exportului de piese turnate a SUA, acesta atingand 10,6% din totalul productiei.

Se preconizeaza un export de 1,49 mil.t piese turnate in 2003, sustinut in principal de domeniul auto. Exportul va creste indeosebi in domeniile: tuburi de presiune din Fgn, armaturi industriale, piese auto de serie mare din Fc si Fgn, piese din Al-turnat sub presiune pentru automobile, componente hidraulice.

5. Pozitia turnatoriilor americane fata de importul de piese turnate

O ancheta defasurata in SUA in acest domeniu, a condus la urmatoarele rezultate semnificative:

(Prelucrare dupa Modern Casting, nr.9, 2002, p.24-30, de catre Prof.I.Riposan-UPB)