EVALUAREA PRINCIPALELOR ZONE
EXPORTATOARE DE PIESE TURNATE PE PIATA AMERICANA
1. Structura importului de piese turnate in SUA
Importul de piese turnate a reprezentat 9-10% din totalul utilizat in SUA in perioada 1997-1999, 11-12% in 2000-2001, ajungand la 14% in 2002, cu o perspectiva de a atinge pragul de 15% in 2003 (2,2 mil. tone, respectiv 4 miliarde dolari) (Tab.1+2)
Tabelul 1
Specificul structurii industriei de turntorie din SUA in 2003
Metal |
Total necesar in SUA* (mil.tone) |
Import (mil. tone) |
Pondere import, % |
Fc |
5,52 |
1,121 |
20,3 |
Fgn |
4,301 |
0,350 |
8,1 |
Otel (OT+Slab Aliat) |
1,101 |
0,15 |
13,6 |
Al-turnare sub presiune |
1,367 |
0,244 |
17,8 |
Al-forme metalice si nisip |
1,014 |
0,175 |
17,2 |
Bronz |
0,337 |
0,063 |
18,6 |
* Total necesar = Productie + import - export
Tabelul 2
Structura importului de piese turnate in SUA in 2003 (tone)
Sectorul de piata |
Fc |
Fgn |
OT |
Al-presiune |
Al-Metal+Nisip |
Bronz |
Municipal |
220000 |
- |
- |
- |
- |
- |
Armaturi si fitinguri |
118000 |
92000 |
25000 |
- |
- |
23000 |
Motoare ardere interna |
232000 |
10000 |
1000 |
12000 |
3000 |
- |
Masini agricole |
54000 |
13000 |
- |
- |
- |
- |
Constructii/Mine/ Petrol |
46000 |
26000 |
36000 |
- |
- |
- |
Pompe/Compresoare |
27000 |
10000 |
2000 |
- |
- |
- |
Frigorifice-Aer Conditionat |
22000 |
5000 |
- |
9000 |
2000 |
- |
Vehicule usoare |
241000 |
139000 |
- |
164000 |
135000 |
- |
Vehicule medii si grele |
22000 |
22000 |
8000 |
- |
- |
- |
Echipament feroviar |
- |
- |
60000 |
- |
- |
- |
Altele |
139000 |
33000 |
18000 |
59000 |
35000 |
40000 |
Total |
1121000 |
350000 |
150000 |
244000 |
175000 |
63000 |
2. Principalele domenii pentru care se importa piese turnate in SUA (v.Tab.2)
· Armaturi si fitinguri:
· Motoare cu ardere interna:
· Masini agricole:
· Constructii/Mine/Petrol:
· Pompe si Compresoare:
· Frigorifice-Aer Conditionat:
· Automobile si Camioane usoare:
· Echipament feroviar:
3. Zone de interes in exportul de piese turnate
· JAPONIA
* 6-7 mil.t/an piese turnate, in perioada 1995-2000.
* 2% crestere produs intern brut (PIB) (dupa ani de recesiune).
* 225 Yeni = 1 USD; nu se intrevede slabirea yenului.
* 10 milioane vehicule cu motor produse in 2002, 11 mil. in 2003.
* Costul mediu al manoperei: 21 USD/h
* Comparatii intre piese produse in Japonia si SUA (Tab.3)
Tabelul 3
Cost Piese turnate in Japonia si SUA [USD/t]
Component cost |
Tipul piesei |
|
Fgn, Etrier |
Al, Cutie transmisie (turnare sub presiune) |
|
Materiale |
630 |
1300 |
Manopera |
170 (8 ore. om/t) |
500 |
Regie |
660 |
1270 |
Total Cost in Japonia |
1460 |
3070 |
Pret estimat la producerea in SUA |
1700 |
3400 |
· KOREA
* 1,6-1,7 mil.t/an piese turnate in perioada 1995-2000.
* 4,5% crestere PIB in 2002, 6% in 2003.
* 1100 Won = 1 USD (perspective de apreciere); Valoarea critica pentru export: 800 Won = 1 USD.
* 3 mil. vehicule cu motor produse in 2003.
* Costul manoperei: 5,40 USD/h.
* Peste 800 Won/1 USD, apare posibilitatea exportului in SUA a tuturor tipurilor de piese turnate, cu preturi mai mici decat cele normale.
* Exemplu de piesa (5kg) din fonta competitiva pe piata SUA (Tab.4)
Tabelul 4
Piesa de 5 kg din Fc-Korea vs. SUA
Component Cost |
USD/t |
Materiale |
350 |
Manopera |
92 (17 om· h/t) |
Regie |
172 |
Total Cost in Korea |
614 |
Pret estimat la producerea in SUA |
870 |
·
CHINA
*10-11mil.t/an piese turnate in perioada 1995-1998, 14 mil. t in 2000, ajungand in prezent pe primul loc in lume la productia totala de piese turnate.
* 7% cresterea PIB in 2002, 8% in 2003.
* Cursul de schimb nu este relevant.
* Productia de vehicule cu motor a crecut de la 1781000 in 1999 la 1925000 in 2000, la 2025000 in 2001 si posibil la 2200000 in 2003.
* China are 13 mari intreprinderi producatoare de echipament feroviar, pentru intern si export.
* Exporta peste 1,5 mil. tone piese turnate in diverse stari de prelucrare.
* Costul manoperei: sub 1,0 USD/h
* Statul subventioneaza multe activitati.
* Preturile pieselor exportate de China sunt adaptate pietei tarilor de destinatie.
· INDIA
* 3,0-3,4 mil.t/an piese turnate in perioada 1995-2000.
* PIB in India va reveni la 6% in 2003.
* Rata de schimb: 48 RS/$ in 2003.
* 860000 vehicule cu motor in 1999 si 2000, 1,0 mil. in 2003.
* Exporta de multi ani piese municipale in SUA, din Fc, la preturi mai mici decat cele din India.
* Exporta de asemenea piese de motor in Europa la preturi scazute.
· TAIWAN si TAILANDA
* Active in exportul armaturilor, fitingurilor din Fc, Fgn si Fm.
* Taiwan produce circa 1,0 mil.t piese turnate din aliaje feroase si 250000t Al, in principal exportate in SUA (cu preturi posibil sub cele normale).
* Thailanda exporta in principal fitinguri din Fm.
· MEXICO
* Poductie de piese turnate in continua crestere: 0,7-0,8 mil.t/an in 1995-1996, 1,4-1,5 mil.t/an in 1998-1999, 1,7 mil.t/an in 2000.
* PIB=3,5%, posibil sa creasca la 5%.
* Rata de schimb: 10 Pesos/$ in 2002, 9,1 in 2003.
* Vehicule cu motor: 1,9 mil. in 2000, 2 mil. in 2003.
* Cost manopera: 2 USD/h
* Exporta piese din Fc pentru motoare ca si alte piese in SUA, sub pretul normal.
· BRAZILIA
* Productie de piese turnate relativ stabila in perioada 1995-1999 (1,6 mil. t/an), cu o crestere la 1,8 mil.t in 2000.
* 2,9 Reali/$, in ciuda exodului de capital.
* 2,0 mil. vehicule cu motor in 2003.
* Costul manoperei: 3,5 USD/h.
* Bloc motor si chiulase exportate in SUA, sub pretul normal (Tab.5)
* Mare competitor pentru piata americana, dar trebuie sa dovedeasca realitatea acestor preturi mici.
Tabelul 5
Bloc motor Fc, 6 cilindrii, Brazilia
Componenta Cost |
USD/t |
Materiale |
200 |
Mnopera |
140 |
Regie |
400 |
Total Cost in Brazilia |
740 |
· EUROPA DE VEST
* 1,8% crestere a economiei in 2001, 2,0% in 2002.
* 2 ani de scadere a productiei de automobile, dar o crestere in 2003.
* Nivelul vanzarilor de automobile din 2000 va mai fi atins abia in 2005.
* Euro va scadea fata de Dolar.
* Turnatoriile europene sunt foarte competitive pe piata SUA la o paritate 0,9 EURO/$; la valori egale, pierd o serie de avantaje; La un EURO puternic, isi pierd competitivitatea .
4. Exportul de piese turnate in SUA
Slabirea dolarului american a condus la cresterea exportului de piese turnate a SUA, acesta atingand 10,6% din totalul productiei.
Se preconizeaza un export de 1,49 mil.t piese turnate in 2003, sustinut in principal de domeniul auto. Exportul va creste indeosebi in domeniile: tuburi de presiune din Fgn, armaturi industriale, piese auto de serie mare din Fc si Fgn, piese din Al-turnat sub presiune pentru automobile, componente hidraulice.
5. Pozitia turnatoriilor americane fata de importul de piese turnate
O ancheta defasurata in SUA in acest domeniu, a condus la urmatoarele rezultate semnificative:
(Prelucrare dupa Modern Casting, nr.9, 2002, p.24-30, de catre Prof.I.Riposan-UPB)